فصل انتخابی آگاهانه برای جوشقانی آباد (6)

انواع وعده های انتخاباتی

بسیار شنیدیم وعده هایی که هرگز عملی نگشت و تنها فایده آن ها برای جمع آوری آرا بود و بس . وعده هایی که سنگ بزرگ بود یا شاید هم در نگاه وعده دهندگان ریگ هایی کوچک و بی ارزش که بعد از انتخابات هرگز به چشم نیامدند و شاید به چشم آورده نشدند. اما نامزدهای شورای آینده بدانند که مردم جوشقان به امید برآورده شدن همین وعده ها ، دل به ایشان می بندند و نامشان را بر روی برگه های رای می نگارند تا شاید به آنچه تاکنون نرسیده اند دست یابند.

وعده های انتخاباتی بسته به نوع وعده دهنده به انواع گوناگون تقسیم میشوند :

وعده های جامع : این نوع وعده ها با توجه به اینکه مفهومی کلی را تداعی می کنند دایره شمول گسترده ای نیز دارند و تحقق بخشی از آن ها به معنای محقق شدن کل وعده می باشد. مانند کسی که وعده بهبود کشاورزی می دهد و فقط یک جوی آب را سیمان میکند!

وعده های ناقص : وعده هایی که نیمی و یا کمتر از آنها جامه عمل می پوشد. این نوع وعده ها با توجه به ناتوانی عملی و فکری وعده دهنده ناقص می ماند و هرگز هم کامل نمی شود و یا قابلیت کامل شدن را از دست می دهد!

وعده های سر خرمن : این نوع از وعده ها با توجه به اینکه دارای زمان نامحدود و نامتناهی بوده و هرگز موعد عمل به آن ها فرا نمیرسد به این نام شهرت دارند. این وعده ها عملی نمی شوند بلکه از حالتی به حالت دیگر و از نوعی به نوع دیگر تغییر شکل می دهند بنابراین در طول زمان استمرار دارند.

وعده های معکوس : وعده معکوس به وعده ای گفته میشود که در آن از افعال معکوس استفاده می شود و محقق نمی شوند مگر در حالتی برعکس حالت واقعی . این وعده ها گاها با مهندسی معکوس قابل اجرا می باشند .

وعده های متضاد : وعده هایی هستند که با یکدیگر در تضاد بوده و بقای یکی مستلزم فنای دیگریست. به وعده ی باقی مانده در این تنازع " وعده اولیه " و به وعده ی فانی" وعده ی ثانویه " نیز می گویند. البته هیچ اولویتی برای انتخاب وعده اولیه و ثانویه وجود ندارد و به نظر ، دیدگاه، سلیقه و گرایش سیاسی وعده دهنده بستگی دارد.

وعده های فامیلی (پارتی بازی) : این نوع از وعده ها در محافل خصوصی و خانوادگی به افراد فامیل ، دوستان ، آشنایان و کلیه افراد وابسته داده میشود و طبق بررسی ها ۹۰ درصد از آنها محقق میگردند که از نظر میزان تحقق در رتبه نخست در میان سایر وعده ها قرار میگیرد.

وعده های ترکیبی : شامل ترکیبی از وعده های سرخرمن ، فامیلی ، معکوس و ... که برحسب زمان و مکان جلسه و میزان صمیمیت با وعده گیرنده داده شده و کمتر از ۲ درصد آن به تحقق می پیوندد.

 

فصل انتخابی آگاهانه برای جوشقانی آباد (5)


گزیده بیانات رهبر انقلاب درباره اهمیت شوراهای اسلامی شهر و روستا (2)


۵-حل مشكلات مردم توسط شوراها

هيچ عبادتى بالاتر از خدمت به مردم نيست؛ چه در شهر، چه در بخش و چه در روستا. وظايفى كه براى شوراها در قانون ذكر شده، همان وظايفى است كه اگر شوراهاى ما ان‌شاءاللَّه بتوانند اين وظايف را به طور كامل به انجام برسانند، بسيارى از مشكلات جارى مردم برطرف خواهد شد و اين موارد را قانون‌گذاران با دقّت در قانون اساسى و در قانون عرفى معيّن كرده‌اند.


۶- افزايش اعتماد عمومی

شوراها از مظاهر مشاركت مردمى و براى تسهیل امور مردم است.
شوراها طبق قانون اساسی مدیریت شهر و روستا را بر عهده دارند و نمادی دیگر از اداره‌ی كشور به دست مردم را در برابر چشم همگان می‌گذارند.
توفیق شوراها در دستیابی به این هدف، سرمایه‌ی ارزشمند «اعتماد عمومی» را افزایش می ‌بخشد و زمینه‌ساز حضور پرنشاط مردم در همه‌ی عرصه‌های پیشرفت و توسعه‌ی كشور می‌شود.


۷- انتخاب برای حل مسائل جاری زندگی


انتخابات شوراها هم از اين جهت مهم است كه كار روزمره‌ى مردم و زندگى شهر و روستايى مردم، متوقف به اين انتخابات است. اگر انسانهاى صالح، كارآمد، بانشاط، مؤمن، نجيب و امين در انتخابات شوراها انتخاب شوند، خيال مردم از لحاظ مسائل جارى روزمره‌ى زندگى - كه با آن سر و كار دارند - راحت خواهد شد. شما اگر آن كسى را كه مى‌پسنديد و مى‌خواهيد، انتخاب نكرديد، آن كسى كه شما نمى‌پسنديد، انتخاب خواهد شد و رأى خواهد آورد. بنابراين، رأى خودتان را به ميدان بياوريد.
اگر مردم عادت كنند كه براى اداره‌ى امورِ روزمرّه‌ى شهرى يا روستايى خودشان، كسانى را با شناخت انتخاب كنند، اين خيلى كمك خواهد كرد؛ هم به پيشرفت امور كشور، هم به آشنا شدن مردم با وظايفى كه بر عهده‌ى آنهاست و بايد انجام گيرد و البته سودش هم به خود مردم برمى‌گردد.
 بسيار بجاست كه مردم بدانند هر كسى را انتخاب مى‌كنند، مسؤوليتهايى در مقابل اين انتخاب بر دوش آنهاست؛ همچنان‌كه اگر انتخابشان انتخاب خوبى باشد و ان‌شاءاللّه به‌وسيله‌ى آن شخصِ منتخب، كارهاى خوبى براى مردم و كشور انجام گيرد، ثوابها و اجرهايى هم به آنها منتقل مى‌شود. به همين علّت است كه بايد حقيقتاً دقّت كنند تا افراد دلسوز، متديّن و كارآمدى را كه متناسب با اين كارند، انتخاب كنند؛ چون كارآمدى به حسب كارى كه ما يك شخص را براى انجام آن در نظر مى‌گيريم، متفاوت است. كارآمدىِ اين شورا با كار آمدىِ فلان شغل يا سِمَت ديگر تفاوت مى‌كند. مردم مى‌دانند كه شوراهاى شهر و روستا براى چيست. پس كسى را كه احساس مى‌كنند، فكر مى‌كنند، تشخيص مى‌دهند و احراز مى‌كنند، مناسب با اين كار انتخاب كنند. البته ديانت او، تقواى او و دلسوزى او را حتماً تشخيص دهند. مردم نبايد افرادى را كه دلسوز، علاقه‌مند و متديّن نيستند، به مراكز تصميم‌گيريشان بفرستند؛ زيرا برايشان وزر و وبال درست خواهند كرد. اين توصيه‌ى من به مردم است.
شوراها، مشاورینی امین برای مسئولان دولتی مسؤولان محترم دولتى، شوراها را مشاور امین خود بدانند و تا سر حد امكان به آنها در عمل به وظایف خود كمك كنند.


منبع : دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

فصل انتخابی آگاهانه برای جوشقانی آباد (4)


گزیده بیانات رهبر انقلاب درباره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا (1)


۱- مؤمنین كارهایشان را با مشورت انجام می‌دهند

اسلام در ضمن اين‌كه احكام الهى و اراده الهى را در هدايت و صلاح انسانها داراى كمال تأثير مى‌داند، اراده انسان، حضور انسان و حضور آحاد مردم را هم در همه كارها پيش‌بينى كرده است. يك نمونه آن همين مسأله شوراست. خداى متعال در علائم مؤمنين مى‌فرمايد: «و امرهم شورى‌ بينهم»؛ كارهايشان را با مشورت انجام مى‌دهند. البته مشورت، با شكلهاى مختلفى ممكن است انجام گيرد؛ اين هم يك شكل از اَشكال مشورت است. در داخل شهر و در داخل بخش، مى‌نشينيد و با هم مشورت مى‌كنيد؛ نقصهاى موجود و مشكلات موجود و آن چيزهايى را كه مربوط به شوراهاست - البته ممكن است نقصهايى هم باشد كه به وظايف شوراها مربوط نشود - رسيدگى و به آنها عمل مى‌كنيد؛ مثل اين است كه سرتاسر پيكر ايران اسلامىِ بزرگ، با نبضِ خون تازه انقلابى و اسلامى مى‌زند و حركت مى‌كند. مسؤولان و شوراهاى هر شهر و روستا، براى رفع مشكلات مردم، در همان شهر و روستا فكر مى‌كنند. اين خيلى فرصت خوبى است.


۲- انتخابات شوراها گامی بسوی تحقق كامل قانون اساسی است


خداى متعال را شكر گزاریم كه در انتخابات شوراها یك نهاد دیگر براى خدمت به مردم تأسیس شد و ملت ایران یك گام دیگر به تحقق كامل قانون اساسى مترقى جمهورى اسلامى نزدیك گشت. اكنون كه در سالروز پیام امام عزیز و در سالى كه به نام گرامى آن یگانه‌ى دوران نامگذارى شده، این نهاد اصیل آغاز به كار مى‌كند، از صمیم قلب آرزو مى‌كنم كه شوراهاى اسلامى شهر و روستا بتواند در سمت اهداف والا و انقلاب بنیانگذار نظام اسلامى تلاش و فعالیت كند و در چهارچوب تكالیف قانونى خود به رفع مشكلات مردم بپردازد.


۳- تحكيم پايه‌هاى انقلاب و استحكام قدرت انقلاب در كشور با تشكیل شوراها


مردم به اين شوراها اقبال كنند، به اين انتخابات توجّه كنند، در آن شركت نمايند، آن را جدّى بگيرند و هدف هم عبارت باشد از اين‌كه اهدافى كه در قانون اساسى براى تشكيل شوراها معيّن شده است - اهداف خدايى، اهداف انقلابى، اهدافى كه در جهت تحكيم پايه‌هاى انقلاب و استحكام قدرت انقلاب و حكومت انقلابى در كشور است - تحقّق پيدا كند. من توصيه مى‌كنم كه همه اين انتخابات را جدّى بگيرند و مهم بشمارند و در آن شركت كنند.


۴- شوراهای اسلامی در مقابل نظام‌های استبدادی


اصل ایجاد شوراهای اسلامی شهر و روستا در قانون اساسی، نشان‌دهنده اهتمام نظام جمهوری اسلامی ایران به مجموعه متنوع فكرها، مشورت‌ها و دیدگاه‌ها در اداره امور كشور است و این موضوع، نقطه مقابل نظام‌های ارتجاعی و استبدادی است.
افتخار جمهوری اسلامی ایران این است كه از روز اول، آراء، افكار و خواست مردم، مورد توجه جدی قرار گرفته است.

منبع : دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

فصل انتخابی آگاهانه برای جوشقانی آباد (3)

بازخوانی معنای واژگان از نگاه آقایان!

 خدمت : در سال های اخیر برداشت ها و معانی متفاوت و گاها متناقضی از این واژه استنباط شده است که بیشتر واژه ی نامانوس " خیانت " را به ذهن تداعی می کند. در سال های اخیر این کلمه دچار بحران هویتی گشته و در مواردی چون باغ های شخصی ، استخدام های درون خانوادگی، هم راستا شدن با اهداف و برنامه های بلند مدت میمه، عدم همفکری و هم اندیشی با مردم، محسور کردن جوشقان با عبور لوله های قطور و موارد بسیار از این دست ، خارج از معنای واقعی به کار گرفته شده و می شود.

شهروند : به کسانی گفته می شود که در یک محیط جغرافیایی مشخص در زمانی معین ، سکونت دارند .این مورد شامل افرادی که در آن شهر بزرگ شده و تحصیل کرده اند ولی به خاطر جور آقایان رخت بر بسته و به شهری دیگر مراجعه کرده اند نمی شود. همچنین این واژه به کسانی اطلاق میشود که در راستای اهداف و برنامه های آقایان حرکت کرده و سخن می گویند و هر فردی که با شورا به مخالفت بپردازد از دایره شمول این کلمه خارج میشود!

مردم : افراد ساکن شهر که موجودیت آن ها هر چهار سال یک بار برای آقایان معنا پیدا می کند و در زمان هایی غیر از موعد انتخابات ، به چشم نمی آیند.

پاسخگویی : این واژه در دایره لغات آقایان یافت نمی شود ولی میتوان آن را در مواردی محدود که به قول معروف " کار از کار گذشته " به صورت محدود و ضمنی مشاهده کرد.

ارباب رجوع : اشخاصی که تنها با هدف زیر سوال بردن شورا به ایشان مراجعه می کنند و بهترین روش برای دور کردن آنها ، پرخاش کردن، اخم کردن، فریاد زدن و در موارد حادتر فحش دادن می باشد.

وبلاگ نویسان : علی رغم اینکه آقایان قصد دارند این افراد را به حساب نیاورند اما در گاهی موارد مجبور هستند موجودیتشان را به رسمیت شناخته و برای ساکت کردن آنها از هر حربه ای از تهدید و توهین گرفته تا تخریب و ارعاب استفاده نمایند.

فصل انتخابی آگاهانه برای جوشقانی آباد (2)

جوشقان من! به حال و روزت اشک بریز!

گفتیم و رسیدیم به این نکته که عده ای از جوشقان رفتند و تکلیفشان روشن است و حال ما مانده ایم و هزار امید و آرزو برای ساختن شهری آباد . شهری که حرف های ناگفته دارد از جفای فرزندان ناخلفش . بغض های فرو خفته دارد از جور نا اهلان. آنان که به خیانت تاریخی شان ( که به لطف خدا محقق نشد) مفتخرند و هنوز دم از خدمت خالصانه به جوشقان میزنند!

جوشقان می نالد از آنانی که از خود قدیسه ای ساخته و خویش را عاری از هرگونه اشتباه و خطا می پندارند.همان هایی که هنوز زخم های عمیق شان بر پیکر جوشقان التیام نیافته ، دوباره دست بر شمشیر برده اند تا زخمی عمیق تر و کاری تر بر این شهر نیمه جان بزنند.

جوشقان من ! اشک بریز به حال و روزت که اینگونه جولان گاه گرگانی گشته ای که گویی سیر نگشته اند از هر آنچه دیدی و زبان نگشودی ! شاید تو را هم به جرم سخن همچو شهردار دلسوزت اخراج کنند و یا به جرم گفتن حقیقت به غیر شهروند بودن و داشتن افکار شیطانی متهم سازند. امان از این حب ریاست که با برخی چه می کند که دین و دنیای خویش را به پشیزی می فروشند!

جوشقان من ! بسیار دیده ای خیانت ها، ظلم ها و جور ها.بسیار خنجر خورده ای از نامردمانت ولی گذشت آن روزها که هر آنچه خواستند کردند و هر آنچه خواستیم نکردند و امروز با شگردی جدید با هدف ایجاد تفرقه و چند دستگی در میان مردم بویژه جوانان میخواهند راه های نرفته ی گذشته را بپیمایند ! زهی خیال باطل!

چه خنده دار است این روزهای ما ! آقایان!  هر آن چیز که عیان است چه حاجت به بیان است!



 - این مطلب برای آگاه کردن مردم جوشقان نگاشته شده بود . آقایان تصور تخریب را از ذهن خود بیرون کنند چون این نوشته برخواسته از اذهان شیطانی و معیوب است (که قبلا توسط جنابان عالی کالبدشکافی شده بود).

 - این مطلب را ضمیمه پرونده قضایی نویسنده نمایید تا در محضر دادگاه اشد مجازات برای ایشان در نظر گرفته شود!!!


فصل انتخابی آگاهانه برای جوشقانی آباد (1)


باز انتخابات آمد و موعد حساس تعیین سرنوشت آینده جوشقان در یک چشم انداز کوتاه مدت چهار ساله و شاید چهارده ساله!!!!!

آغازِ سخن با گریزی کوتاه به دهه ای طولانی و سراسر خمودگی و ایستایی! دهه ای که همزمان بود با زایش شهر جوشقان و کامو و قدم های لرزان و سست این کودک نوپا که نیازمند والدینی خیر خواه و دلسوز بود . مردمان خسته از جمود و سرخوردگی این شهر تازه تاسیس ، دل به وعده های صادقانه ای ( زمان همه چیز را ثابت کرد) سپردند و با دستان پینه بسته اشان نامهایی را به صندوق انداختند تا شاید مرهمی باشند بر زخم های کهنه اشان و والدینی باشند دلسوز و مصلحت اندیش برای این کودک نوپا. روزها و ماه ها و سال ها از پی هم گذشت و گویی زمان برای این کودک بد اقبال متوقف ماند و از آن وعده های کذایی و حرف های دلسوزانه خبری نبود !

مردمانی که شهر شدن را دوای درد خود می پنداشتند و در انتظار محقق شدن آرزوهای چندین ساله خویش بودند ، سر خورده و مایوس زبان به شکوه گشودند.

گروهی مرفه بی درد بی اعتنا به وطن مادری عطای جوشقان به لقایش بخشیدند و از این دیار کوچ کردند بی آنکه به آینده شهر نوپای خود بیاندیشند.

گروهی دیگر را جوانانی شامل می شدند که علی رغم میل باطنی و با وجود عشق به زادگاه خویش ، به خاطر کمبود امکانات و شغل که برخواسته از تفکرات منجمد و گام های نرفته ی همان والدین دلسوز! بود، برای یافتن زندگی بهتر رخت از این دیار بربستند و درد هجرت را به زخم ماندن ترجیح دادند.

و گروهی که ماندند، خون دل خوردند و حرف هایشان بغضی در گلو شد . ماندند و سکوت کردند تا شاید روزی تاج ریاست دلسوزان ! به زمین افتد . ماندند و با مردم خسته این شهر هم درد شدند و ....

و امروز دوباره موسم انتخاب است . موسم فریاد بغض های در گلو مانده . فصل تازه تر شدن . فصل انتخاب آگاهانه برای جوشقانی آباد




در آغاز اتمام حجت کنیم که ما هیچ گونه غرض شخصی با شوراهای کنونی و نامزدهای عزیز نداریم، تنها حرف های برخواسته از آنچه دیده ایم و خواهیم دید را می نگاریم هرچند به مذاق برخی خوش نیاید حتی اگر به غیر شهروند بودن و امثالهم متهم شویم .

در همین زمینه در شفق جوشقان قالی بخوانید : فردایی تازه برای جوشقان (4)